Samorząd województwa śląskiego poparł plan budowy nowego przystanku kolejowego na terenie Knurowa. Obiekt miałby zastąpić zlikwidowany przystanek Knurów Kopalnia. Obsłużyłby przede wszystkim rejon szpitala.
Losy inwestycji obejmującej budowę nowego przystanku kolejowego o nazwie Knurów Szpital są bardzo skomplikowane. Obiekt miałby powstać w rejonie zlikwidowanego peronu Knurów Kopalnia, ale byłby lepiej dostosowany do współczesnej siatki osadniczej. Mimo
dużego poparcia społecznego dla przedsięwzięcia, jakie obserwował zarządca infrastruktury, na przeszkodzie przez lata stała bardzo skromna oferta połączeń pasażerskich realizowanych po linii 149.
Są pociągi, jest sens budowy peronu
Do połowy zeszłego roku trasą tą kursował bowiem tylko
weekendowy pociąg przyspieszony z Gliwic do Wisły. W czerwcu 2024 r. Koleje Śląskie uruchomiły jednak
codzienne kursy w krótszej relacji Gliwice – Rybnik. Zarządca infrastruktury ogłosił więc zamiar ponownego rozważenia podjęcia inwestycji.
Początkowo – w roku 2021 – zadanie znalazło się co prawda na liście podstawowej tzw. rządowego programu przystankowego, ale dwa lata później
przesunięto je na listę rezerwową. PKP PLK tłumaczyły, że warunkiem ujętym w zasadach funduszu jest deklaracja obsługi obiektu
minimum czterema parami pociągów dziennie. Przed rokiem,
w kwietniu 2024 r., spółka potwierdziła, że w obliczu ogłoszonego wówczas startu regularnych kursów zwróci się do władz regionalnych z wnioskiem o zajęcie stanowiska w sprawie. Otworzyłoby to drogę do ponownego włączenia przedsięwzięcia na podstawową listę zakładanych inwestycji.
Teraz region potwierdza swoje poparcie dla rozważanej budowy. – Zwróciliśmy się z prośbą do zarządcy infrastruktury kolejowej z prośbą o przesunięcie przystanku Knurów Szpital z listy rezerwowej na listę podstawową Rządowego Programu Budowy lub Modernizacji Przystanków Kolejowych na lata 2021-2025 – wskazał Departament Transportu Publicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Jednocześnie zwrócił on uwagę, że aktualnie samorząd organizuje 11 par kursów na trasie Gliwice – Knurów – Rybnik w dni robocze i o dwie mniej w dni wolne. Znacznie przekracza to minimalne wartości wymagane w programie przystankowym.
Obsługa kursów na podstawie umowy z 2015 r.
UMWŚ odniósł się także do sprawy trybu powierzenia przewozów z Gliwic do Rybnika własnemu operatorowi. Przed startem codziennego połączenia, inaczej niż w przypadku
linii lotniskowej, nie ogłoszono bowiem przetargu. – Koleje Śląskie obsługują linię Gliwice – Knurów – Rybnik od wejścia w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów 2018/2019, tj. od 9 grudnia 2018 r., w ramach umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zawartej w dniu 15 grudnia 2015 r. – usłyszeliśmy. Po znaczącym rozszerzeniu oferty ponad jedną parę kursów weekendowych nie doszło więc do zawarcia nowego, dodatkowego kontraktu.